torsdag 3 september 2009

Beronde...

Jag tror man kan vara beroende av det mesta...
Det talas så mycket om drog-, alkohol-, sex-, nikotin-, socker-, tränings-, kaffe-, choklad-, shoppingberoende... Man märker också i debatten att det är olika status beroende på vilken last man har...
Till exempel socker-, shopping-, och träningsberoende det är för bortskämda hemmafruar som inte har nåt annat för sig... Man fnissar lite i smyg och tycker inte att det är ett riktigt problem...
Däremot kaffe-, choklad-, och cigarettberoende är helt acceptabla och ok... Folk är till och med lite stolta över sina laster..
De tunga beroendena ses ju faktiskt som riktiga problem, men de människorna vill ingen ha nåt med att göra. De får ta emot samhällshjälp om de vill eller så får de klara sig bäst de vill och förstöra sina egna liv och i värsta fall andras...

Jag vet dock att man kan vara beroende av helt andra saker...
Jag är beroende av mina gamla vänner...
Ibland går det åratal utan att man ses...man tror att man i det närmaste har glömt varandra... Men så plötsligt ses man av en slump eller av ren och skär planering.
Man skrattar, man gråter, minns och drömmer och så känner man återigen den där underbara vänskapen... Saknaden blir enorm och abstinensen kommer som ett brev på posten när det är dags att säga "hej då"...
I somras mötte jag en gammal klasskompis i affären nere i Småland... Hade varken tänkt på honom, eller ens funderat över honom de senaste 20 åren... Helt plötsligt kändes han som en av de viktigaste människorna på jorden !!! Jag skulle kunnat stå där och prata gamla minnen med honom hur länge som helst om jag inte hade haft bilen full av barn som ville hem...
Nån jag inte ägnat en tanke åt på så många år...var plötsligt oerhört saknad av mig!!!
Visst är det märkligt!!!
Har haft flera såna upplevelser senaste året och jag reagerar likadant varje gång...

Så jag erkänner härmed;

Jag heter Åsa och jag är Vänoholic...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar