tisdag 28 juli 2009

Ny nationaldag

Jag funderar fortfarande på varför 16 juli inte är Sveriges nationaldag.... Det var ju den dagen jag blev mamma för första gången!

Jag minns som om det var igår, hur jag stod vid fönstret på BB-avdelningen på USÖ här i Örebro, med en alldeles underbar liten flickbebis i famnen... Jag förundrades över hur människorna där nere bara sprang vidare, precis som om ingenting hade hänt!!??? I min värld borde dom stå nedanför mitt fönster och hurra och sjunga "Ja må dom leva" för full hals! Löpsedlarna borde deklarera den stora nyheten med feta rubriker...16 juli 1995- En flickebarn är fött....Sveriges nya nationaldag är här!!!!

Men för dom andra gick livet vidare precis som förut, mitt liv blev dock aldrig detsamma igen...

Sen den dagen 16 juli 1995, kl 03.45, är jag mamma för evigt!!! Och jag älskar det, varenda sekund faktiskt...(ja okej då...nästan varje dag iallafall)...

Man älskar, fostrar, investerar, skäller, gläds, ryker ihop, skrattar, gråter, tröstar, oroar sig...Man undrar, man ger, man tar, man hoppas....Man vill så innerligt väl...

Men så kommer då tonårstiden... Och nu är man blott och enbart PINSAM!!!! Man ska helst vara en helt osynlig serviceinrättning... Man ska finnas där, men icke synas, icke höras, icke sticka ut på något vis. Man ska inte ha nån åsikt,man ska inte fråga... Men man ska generera pengar, fixa mat, stryka kläder, städa rum, skjutsa hit och dit...

Och vet ni en sak...jag gör gärna allt det där sista, men jag tänker fortsätta vara PINSAM..för det är min förbenade rätt...den rätten fick jag 16 juli 1995....dagen då jag blev mamma!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar