måndag 14 december 2009

Lockande

Ja nu tror ni säkert jag blev liggande i horisontellt läge i en vecka... För när jag senast skrev var det ju det valet jag tänkte ta...men ICKE SA NICKE!!!
Här har blivit både julpyntat och granen står så grön och grann i stugan.. Här har fejats och gjorts massor av julgodis, som troligen ingen kommer äta upp. Men vi lyckades med både Wienernougat, Rocky road, Fudge och Marknadsnougat.

Nu har jag bara kvar att misslyckas med knäck och kolor... Det händer nåt med mej när jag ser ett recept där det står -Ta fram en tjockbottnad kastrull- och sen om det även står -Gör kulprovet-, då är det liksom redan kört... Då vet jag att jag kommer att misslyckas...det bara är så!!!!
Önskar att jag likt Pavlovs hundar, kunde lära mig att inte begå samma misstag igen och igen...men jag gör det....vareviga jul!!!
Vill man däremot vara helt hundra procent säker på att lyckas, då ska man göra marknadsnougat.... Världens enklaste...tar 5min...sen har man godis för hela helgen..
Koka upp..
125 gram cocosfett
6dl socker
1 3/4 dl vatten
peppamintsolja om man vill...

Blanda 6 1/2 dl vetemjöl
4 dl florsocker
ca 1 1/2 dl kakao

Rör ner den kokande blandningen i mjölblandningen... Rör om tills det blir en jämn smet...
Ut på en plåt med bakplåtspapper... Stelnar på några minuter... Sen är det bara att skära upp och njuta!!!!
Ett mycket gott och nyttigt GI-recept!!!! (Iallfall mkt fett och det gillar ju GI-arna).

Nu sitter jag och stirrar på julklappshögen... Vilket paket var till vem?? Varför lär jag mig aldrig att skriva på paketen direkt??? (Ytteligare ett bevis mot Pavlovs hundar)...Får nog lov att ha en liten julklappsöppningsbonanza här, alldeles för mej själv på måndageftermiddagen...
Men tråkigare kan man ju ha!!!
Och så bara en sak till som jag retar ihjäl mig på varenda jul.....
Paketsnörena.... dom blir ju så platta och tillknöcklade.... Det är ju så infernaliskt fuuuuult!!!
Jag måste lära mig att inte "locka" dom förrän jag lägger fram dom på julafton...
Fram för en "lockig" jul i år....
Lockande, eller hur????
Man vill ju rakt inte ha en rak!!!!

1 kommentar:

  1. m m m är det bara dom misstagen så blir det en härlig jul.. jag själv kan visst aldrig lära mej och i år blir det många misstag kramiz

    SvaraRadera