söndag 7 november 2010

Inte lika bra, men iallafall..

Gillar inte att jag ibland kan känna mig så fruktansvärt avundsjuk på andra...
Plötsligt blir det så tydligt vad andra har som jag absolut saknar...
Det är inte så ofta som det handlar om materiella saker...bilar och hus, kläder och apparater...det kvittar lika...
Nej det är andra saker som jag önskar att jag ägde...

Människor med karisma, utstrålning, självsäkerhet och styrka...kan få mig att känna mig så oändligt "ingenting"..
Fina kroppar, vackra utseenden, hälsa och målmedvetenhet får mig oxå att hamna i slaskträsket!!!
Jag borde ju istället kunna glädjas åt andras lycka....
Ibland kan jag det....men verkligen inte alltid..
Och då känner man sig ännu sämre, för det är ju så fruktansvärt fult att vara avundsjuk och inte vara nöjd med det man är och har...
Man ska ju alltid vara så tacksam....

Det värsta uttryck jag vet är...
"Du är du och du duger".....
DUGER!!!! BLÄ!!!!
Låter som en gammal insutten soffa som man egentligen vill byta ut, men inte har råd att göra just nu....
Den får duga ett tag till!!!!
Usch!!!!
Kommer aldrig att säga dessa ord till min barn!!!
De får sig dagligen imatat att de är så speciella, att inget i världen kan ersätta dem...
Mina ungar....
Underbara...
Fantastiska...
Helt oersättliga...
Mitt liv....

Men hur ska man bli en sån där människa som man beundrar???
Finns det nåt recept???
Har man rätt att förändra den man är???

Önskar att jag vore supersocial...men jag är en ensamvarg!!!!!
Önskar jag vore smal och vacker...men jag saknar dom generna!!!!
Önskar jag vore frisk och stark...men jag fick inte välja!!!
Önskar jag var glad och strålande...men jag är en tänkare!!!!
Önskar att jag älskade att laga mat...men jag tycker verkligen det är urbota trist!!!
Önskar att jag var friluftsmänniska....men jag älskar att vara inomhus!!!
Önskar jag vore energisk....men jag är långsam och bekväm!!!

Jag är nog en gammal insutten soffa trots allt...
Önskar bara att jag själv kunde lära mig att tycka att det inte bara är "bra nog"...
utan faktiskt är helt fantastiskt och supercoolt!!!!
Men istället snurrar tankarna...
En kurs i social kompetens....Några plastikoperationer och botox....
Starkare mediciner och mer träning.... En kurs i matlagning...
Fjällrävenbyxor och ståltermos.... Energidrinkar och mindfullness!!!!

Skulle jag bli lyckligare och mindre avundsjuk då????
Ja....det är väl det som är frågan....
Inte lika bra som dom andra...men iallfall??????

2 kommentarer:

  1. Och därute går det nog en bunt med människor som önskar de var precis som DU Åsa! Orken och glädjen att springa i spåret nästan varje dag, en förmåga att berätta saker från en otroligt optimistisk synvinkel som får vilken person som helst att le lite, och du är ju faktiskt allt det där du vill vara vännen... Social, smal, vacker, stark, glad, strålande, friluftmänniska, och energisk! Förstår du inte det??? Du är iallafall allt det där från mina ögon. Det är ju tant Fibro som spökar och gör att du kanske inte kan klassa dig som frisk men bortifrån det så är du ju "frisk" och har en fantastisk kärlek till personer och saker som bara lyser igenom allt du gör och säger.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Åsa ..öppna dina ögon,,, och se det fina i dej själv ,,en tuff brud som du är ,jag önskar att jag kunde skriva som du hitta bokstäverna och veta att jag stavar rätt..
    och det finns så mycket mer i dej som är toppen...klart du har dåliga sider som alla andar.. man måste försöka vara här och nu och njuta av livet .. livet är för kort ... kramiz vännen

    SvaraRadera