söndag 2 januari 2011

På längden, på bredden men framför allt på tvären!!!

Sitter och tittar beundrande på våra längdskidåkare medan dom sliter i skidspåret... Det handlar om hundradels sekunder som avgör om man blir "godkänd" eller ej av svenska folket som sitter hemma i tevesofforna med ölen i ena handen och fjärrkontrollen i den andra...
Jag blir ARG... Herregud...dom sliter som djur (ja inte dom i tevesofforna utan dom i spåret förståss) och vi säger...-Hon körde dåligt idag Kalla, hon gick inte till final i sprint!!! VAAAAA!!!! Körde dåligt!!!! Jag vet hur det är att köra dåligt...och det gjorde varken Kalla eller nån annan heller för den delen!!!
Köpte mej en helt ny längdåkningsutrustning för ett par år sen....nu skulle det kavas runt i spåren... (Min förra utrustning ägde jag när jag var tolv år och den bestod av ett par knallröda Edsbyn med öglebindning och riktiga pjäxor med högt skaft och snörning).
Men nu så, nu skulle det bli andra bullar!!!!!Så härligt det skulle bli...
Dom andra skulle hänga i backarna, medan jag ville njuta av friheten i den vita, vackra vinterskogen... Jag skulle glida fram som en vinterdrottning.. Ja, jag visste precis hur vackert och härligt det skulle bli!!!
Döm om min förvåning när det tog mig 40 minuter att ta mig från stugan till spåret... Det var ca 200 meter och nerförsbacke hela vägen... Jag har aldrig i mitt liv skrattat så mycket med mej själv... Mina ben var som överkokta spagetti, man kan bara inte stå på ett par smaaaaaala träbitar fastbundna i ens tår.... Jag lovar det är stört omöjligt...
När jag väl var framme vid spåret hade jag redan fallit omkull ungefär 27 gånger och därmed kravlat mej upp dito gånger... Prova gärna hur det är att ligga i djupsnö med skidor fastlåsta på fötterna och försöka ta sig upp i stående... Det krävs envishet till tusen, lite styrka och en hel container med vilja...
Tog mig dock runt spåret ett varv... Men sen dess har skidorna stått orörda som ett monument över min gladaste dag med mig själv... Och nu vet jag varför jag hade så himla roligt på mina skidor och skrattade som aldrig förr.... Det var ju så vansinnigt glatt i spåret!!!!!!

Ps.. resten av veckan befann jag mig som dom andra - i backen med ett par rejäla hyrskidor, modell slalom, på fötterna... Och killen som hyrde ut dom till mej undrade om jag var över 16 år!!!!.. Då blev jag glad en gång till.... Härligt!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar