tisdag 25 oktober 2011

Lantlolla i storstan!!

Det var dags idag igen...
Ibland så bara måste jag ta mig en tur till vår vackra huvudstad..
Strosa runt, dricka latte, titta på folk, shoppa lite, insupa atmosfären, känna mig en aning urban!!
Det finns alltid en förväntan, ett litet pirr i magen när jag tar bussen eller tåget för att möta "Städernas stad"...
MEN ATT JAG ALDRIG LÄR MIG!!!
Tycker alltid att jag gör mig lite fin och käck när jag ska dit!!
Ni vet lite sådär avslappnat uppklädd... Som jag tror!!!
En sjal slängd aningen slarvigt runt halsen, solbrillor nerkörda i ett organiserat rufs, dojjor som är snyggare än sköna... Allt för att passa in i Stockholms flow!!!
MEN DET BLIR JU ALLTID LIKA FÖRBENAT FEL...

Redan på tåget, när jag såg mig själv speglas i fönsterrutan med Närkeslätten fladdrande förbi i bakgrunden, kände jag att jag var helt fel!!!
Tröjan hade luddat av sig på mina leggings så de var inte längre svarta utan grådammiga..
Stövlarna var alldeles för varma så mina stackars fötter fick ett ofrivilligt ångbastubad!
Halsduken var stickig och kliade så jag höll på att bli galen... Rufsflätorna gjorde ont och glasögonen hade redan trasslat sig fast i hjässkalufsen...
Varenda rynka hade bestämt sig för att visa upp sig ordentligt och läppstiftet som var så snyggt hemma, var plötsligt helt fel!!!
När jag så anlände Stockholm och såg det vackra folket stressa fram med alla sina shoppingkassar, snygga frisyrer, perfekt sminkade små ansikten och med väldigt viktiga och busy miner, då sköljde vågen av "känna-sig-så-fel-som-man-bara-kan-göra-när-man-är-helt-fel-känslan" över mig....
Inte panikångest, snarare en sorts prestationsångest tror jag...
Resultatet av detta blev... En sjöblöt liten lantlolla i storstan..
Så det första jag fick göra, var att gå in på HM och köpa nya en ny outfit..därefter tog jag min HM-kasse och gick in på KappAhls provrum och bytte om!!!
Hoppas verkligen inte dom hade dolda kameror där...isåfall måste dom ju verkligen undra...
Av med kläderna...knöla ner dom i en kasse, på med nya...sådärja!!!

Torr och aningen fattigare kunde jag fortsätta min Stockholmsdag!!
Visst fanns det guldkorn under dagen...
Men det där med "Stockholm i mitt hjärta"..???? Efter en dag där, känner jag det mer som "Stockholm i mina fötter"... Ajajaj!!

Nej...jag ska nog hålla mig hemma, lufsande omkring i skogen i mina fula men älskade träningkläder..
Och det bästa av allt är att i skogen spelar färgen på läppstiftet ingen roll alls !!

1 kommentar: